9.5.2013

Puutarhasuunnitelmia

Varovasti köhien ja hiippaillen olen lähestynyt puutarhahommia. Pari päivää on ollut niin lämmintä että viikonloppuna ajattelin uskaltaa kylvää osan vihanneksista. Tänä vuonna en kasvata liikaa naurista, siitä oli viime vuonna ylitarjontaa, samoin kuin kesäkurpitsasta. Sensijaan yritän taas kerran japanilaisia vihanneksia, retikkaa, mitsuraa ja tsatsoikaalia. Joskus ennenkin olen niitä koittanut mutta kirpat söivät kaiken. Nyt yritän pitää harson alla. Lisäksi kokeilen mustajuurta ja kyssäkaalia. Kyssäkaalista minulle tulee surullisia muistoja, enkä ole tähänmennessä niitä halunnut syödä saati kasvattaa.

Rakas tätini kasvatti niitä. Hänellä todettiin laajalle levinnyt syöpä elokuussa. Lokakuussa oli hautajaiset. Kyssäkaali saa minut itkemään, koska ajattelen miten kauheaa olisi joutua korjaamaan satoa viimeistä kertaa tietoisena siitä että lapseni menettää äidin. Tätini ei ehtinyt mitenkään sopeutua tai edes käsitellä asiaa, kuten ei kukaan muukaan. Olimme vain kauhistuneita ja toimimme tilanteen vaatimalla tavalla. Minun kohdallani se oli kyssäkaalien säilöminen raasteena. Muistan miten raaste oli niin vetistä että ei huomannut raastajan vuodattaneen sinne runsaasti kyyneleitä.

Nyt olen kahdella vuodella ylittänyt sen maagisen iän jolloin tätini menehtyi. Siitä on nyt 24 vuotta aikaa. Tätini oli hyvin maanläheinen ja valoisan mutkaton ihminen. Minulle hän merkitsee edelleen eteenpäinpyrkimystä ja hetkestä iloitsemista.

Meillä on pakastin aivan täynnä viime vuonna säilöttyjä vihanneksia ja talven mittaan hamstrattua lihaa (hevosta ja lammasta). Nyt yrittäjänä, minä en saa loma-ajalta palkkaa ja ehdotin josko pidämme heinä-elokuun vaihteessa pakastin tyhjäksi - kuukauden, jolloin emme osta mitään muuta kuin maitoa läheiseltä maitotilalta. Yritän tehdä juustonkin itse :-D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti