23.5.2013

Kammotuksia

Joskus on vaikeaa hahmottaa mitä oikeastaan pelkää. Pelko naamioituu joksikin muuksi ja siirtyy tilanteeseen jossa sitä on helpompi hallita. Olen aina ajatellut että minulla on ahdistukseen taipuvaisen ihmisen hermorakenne. Muistan miten lapsena koin jonkinlaisia paniikkioireita, joille ei silloin ollut mitään nimeä edes, ja opin hallitsemaan niitä laskemalla vireystilaa hengityksen avulla. Opin maadoittamaan itseni vaikka kukaan ei sitä minulle ollut opettanut. Jossain vaiheessa pelkäsin kuollakseni sudenkorentoja, sitten bakteereja ja jossain vaiheessa sukujuhlia. Mikään peloista ei kuitenkaan johtanut kovin voimakkaaseen vältttämiskäyttäytymiseen, eli ehkä en sittenkään pelännyt tarpeeksi. Useimmat ihmiset pitävät minua pelottomana ja reippaana, mutta sitten on se toinen puoli jota kaikki eivät näe, vaikka en sitä erityisesti pyri piilottelemaan.

Hevosten kanssa toimiessani saatan olla aika ylivarovainen ja ennakoida liikaakin, siten että välttelen tiettyjä tilanteita (tiellä ratsastaminen, vauhdikkaat maastoilut, esteiden hyppääminen esim. ). Tunnen paljon hevosihmisiä ja hevosalan ammattilaisiakin jotka pelkäävät, joten olen suhteellisen sinut oman pelkäämiseni kanssa. Mutta monesti ajattelen, että tämä pelko on peräisin jostain muualta, se ei varsinaisesti liity hevosiin.

Toinen asia jota pelkään, liittyy ihmisiin. Pelkään ympäristöltään paljon vaativia tai epäystävällisiä ihmisiä. Toisin sanoen pelkään kohtuuttomuutta. Lähimmät ihmiseni tietävät että menen suhteellisen pois tolaltani jos koen jotain sen tyyppistä. Yksi syy siihen miksi minun on helpompi työskennellä yksin, on siinä että koen edelleen liian haastavana tilanteen jossa minun pitää koko ajan vartioida rajojani. Ja joskus olen huomannut että helposti kerään ympärilleni sen tyyppisiä ihmisiä tai reagointia.

Voisivatko nämä asiat liittyä yhteen? Tarve suht tarkkaan kontrolloida ison eläimen liikettä omien taitojeni ja voimavarojeni mukaiseksi. Ja tarve kontrolloida tarkkaan sitä mitä minulta missäkin odotetaan ja miten tarpeita ilmaistaan jotta vaatimustaso ei ylitä taitojani tai voimavarojani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti